Tuesday, May 27, 2014

Hilang fokus

Assalamualaykum,

Sejak akhir-akhir ini aku sudah mula rasa fokus aku semakin lari. Dendam lama belum terbalas, kini sudah diverted ke tempat lain. Atau, aku sendiri tahu yang sebenarnya bukannya masa lagi untuk 'prepare' terhadap dendam tersebut. Aku bercakap soal peperiksaan. Aku rasa, banyak orang sudah mula menyuntik dadah buku medik ke dalam otak masing-masing. Baik laki, apatah lagi perempuan. Jangan sinis dengan orang yang berusaha, biar digelar 'nerd', biar digelar 'gelabah', asalkan dia tidak gelabah di dekanat merangkak mengengsot merayu tidak mengulang tahun pengajian. Pernah terjadi, bukan tak pernah. Malaysian lagi, nak agak apa lagi?

Aku rasa dah nak kena mula fokus. Tapi, masih tidak boleh. Sigh. Tiap-tiap hari kelas kena struggle. Cycle kedua terakhir adalah cycle Epidemiology. Yelah, siapa lagi kalau bukan Galena. Hari ni, seperti yang dijangka, mengamuk lagi. Kepala stress kiri kanan atas bawah. Kalau tajuk hari ini ada 'disinfeksionnie kameri' (disinfection chamber), now, aku dapat 'pathological chamber'. Segala penyakit masuk kepala. Sakit kepala lah jadinya.

Sungguh, kalau nak difikirkan balik, sakit hati kalau dapat markah tak elok dalam kelas. Bukan sebab tidak usaha, tapi, sebab bukan pelajar 'kegemaran' cikgu. Sakitnya pula bukan sakit hati, sakitnya sakit di exam menanti. Sedih baq hang. Tapi, apakan daya, sedih-sedih mana pun, aku tak pernah rasa sedih lagi time makan roti canai, capati, tossei, sup ekoq lembu dekat Malaysia *homesick*. Lagi 1 bulan je, 1 bulan jeeeeeeeeeeee.

Isu cadbury, entah apa-apa. Baik yang poyo baik, baik yang poyo tidak baik. Entah apa-apa aku malas nak layan.

Isu Dyana Sofya, lagilah malas nak ambil tahu. Once you make a stand, people will start to judge you. Boring.

Isu budak MARA kena pandang sebelah mata dengan JPA, pun boleh disensasikan. Tapi tak apa, orang lebih suka bermusuh dari berbaik, ye tak?

Entah apa-apa drama dalam hidup dewasa sekarang. Macam budak-budak bila lihat reaksi. Yang berbeza hanyalah umur.

Sigh. 

5 comments:


  1. Pesan seorang guru
    kejayaan bukan selalu dimiliki dan bukan juga atas usaha kita semata-mata.
    soal utama ialah keberkatan Nya.
    Bukan hendak menafikan titik peluh kita, tapi kita harus sedar adanya Allah pengatur segalanya.
    Biarpun sejuta ilmu yang kita dalami, ia tidak berharga andai tiada keberkatan dari Nya.
    Kerana Dia pemilik segala ilmu yang ada, yang tersebar di bumi mahupun yang terahsia di alam maya. Hadirkan dalam hati keinsafan hanya ilmu menjadi wadah mendekati Allah SWT.
    Sometimes we don't get what we want but Allah knows best..

    Usaha tu penting tapi jgn kita lupa utk doa pd Dia..doa mohon diberi kekuatan, doa mohon diberi ketenangan, doa segalanya pada Dia sbb Dia yang menguasai segala perkara..

    Kita kalau berdoa tu, mudah je sebenarnya. Kalau tak tau Arab, lafaz je apa saja yang terlintas di hati. Semua tu ilham Allah. Mintak apa saja, nyatakan apa saja. Buat mcm recite daily journal. Apa yang kita dah jalankan, apa yang kita sesalkan, apa yang kita syukurkan, apa yang kita harap diampuni. Harapan kita untuk berubah dan mengubah. Harapan kita untuk masa depan yang indah. Just simply talk to Him. Dia sentiasa mendengar sebab Dia Maha Mendengar. No matter how you say it. No matter when and where. No mattet what. Doa tu wireless. Dan coverage dia masuk satu universe..-hlovate


    Tadi terjumpa quote ni masa tengok buku nota lama..

    barangsiapa yang mengamalkan ilmu yang dia tahu, Allah akan memberi ilmu yang kita tidak tahu..


    Maaf la, terpanjang pulak kan..


    All the best skali lagi




    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank youuu. paling suka ayat lasttttttttttttttttttt :))

      Delete
  2. anyway, you are not alone..there are people who really care about you..there are..

    ReplyDelete
  3. sorry, x da kaitan..

    k.bye

    ReplyDelete

Be positive. For whatever you may read and wrote from this blog ^_^