Sunday, January 13, 2013

Winter out?

Assalamualaykum,

Ok. Agak in appropiate sebenarnya kalau keluar tangkap gambar waktu-waktu sekarang ni. Mana ke taknye, waktu sekarang semua orang sibuk dengan exams. Semua stress, menternak jerawat seluruh muka. Ouh, option sangat tidak baik kalau aku menatap buku. Bukan aku genius, tapi menyampah dengan the whole exam thing yang sangat didoktrinkan dengan konsep markah. Markah markah markah. Boleh gila. Jangan risau, for those who are still new about this system, if marks are the thing that you are after, you are not going anywhere. Anyway, there's no use for me to say this, since experience is actually what will teach you from time to time. So, just wait and see.

Tapi, apa agaknya sebab aku keluar nak tangkap gambar hari ni? Walaupun cuaca tidaklah berapa baik (agak pasmurnaya) tapi, mood tu yang penting. Kalau rasa nak keluar, dah rasa diri tu berjanji nak tangkap gambar winter after 3 years lama tak tangkap gambar winter secara rasmi, so rasanya suhu hari ni (0 to -1 degree Celsius) is the perfect time for me to go out. Anyway, with my Nikon d3000 and a d90 camera (which I borrowed from Hanis), so I went out and hunt whatever I can hunt.

The results are not that good, really. But, at least in the end of the day, I laughed and I felt really satisfied (poyo baru buat snow man pertama kali, sadis juga sebenarnya). I uploaded a photo to facebook, because I don't really like lots of pictures in my facebook profile, so I rather upload them here. So, sila tengoklah snow-snow suci ni, rasa nak menangis bila jalan atas ciptaan seputih sesuci ni. Hebat!

Tapi gambar tak lah hebat mana. So, tak payah nak expect lebih. Peace out!











takde kaitan bahahaha













Ini juga menunjukkan satu realiti. Tak semestinya sesuci salji itu tidak ada apa yang dapat mengotorkannya, bukan? Namun salji itu tetap turun merebah sisa di bumi, moga manusia kagum akan ciptaan Maha Esa. 
 Ok bye. 

29 comments:

  1. all the best for the exam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you..and all the best to you too :)

      Delete
    2. =)

      awesome pictures anyway..
      good job..

      Delete
  2. assalamualaikum..

    ampun, sy baru baca komen awak dekat blog lama pagi ni..hari ni dah 21hb jadi dah dekat 5 hari komen tu tak dibaca..ampun...

    oleh sebab awak dah suruh saya komen dekat sini, saya ikut je la..
    saya tertanya-tanya jugak, mana la hilangnya en.doktor sorang ni..
    kawan saya tu pun senyap seribu bahasa..
    sibuk sungguh doktor2 ni ye..


    oh ye, dekat blog ni bukan sy sorang je yang guna id anon sebab dulu2 saya pernah tgk anon lain yang komen..saja nak bagi tahu awak..takut awak ingat semua anon tu sy je...


    anyway, all the best with all your programs...
    may Allah lead your way..

    doakan saya juga...

    p/s gambar-gambar dekat atas serius cantik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam.

      Haaaa kan bagus boleh komen je dekat sini. Jangan risau, tak ada orang nak baca pun blog ni. Banyak dokter2 ni sibuk sebab exam cikgu ye. Itulah exam walaupun senior selalu cakap semakin lama semakinudah, apparently tak lah sangat. Kcuali mmg nak jadi ignorant, tak nak study, haha mmg tak lahhh macam tu.
      anyway saya dekat Kazan skrg. Traveling low cost. Tapi iA esok sy akan kembara saya. Tadabbur alam sikit2. Doakan perjalanan saya.

      Anyway, thanks for the compliment. Its all back to Allah :)
      Curious jugak, yang anon kat atas ni awak jugak kan yg komen kan? Haha pelik dua kali compliment. Btw saya tengah habiskan contengan perjalanan. Macam termasuk pulak kisah K2 dengan mood musafir saya sekarang. Hihi.

      Anyway take care. Assalamualaikum ;)

      Delete
    2. =)

      assalamualaikum...

      jauh buku contengan jalanan tu berjalan yep..sampai ke russia..tak tahu pulak awak bawak buku tu, tapi apa yang penting, walau apa yg kita buat harap menjadikan kita lebih baik dari yang sebelumnya..

      insya Allah, dua-dua anon yg dekat atas tu saya lagi..
      selamat mengembara..doakan saya juga, doa orang yg sedang musafir ni antara doa yang diterima. insya Allah..

      sy nak tanya, awak ada tak belajar pasal psychology..saya pun tak pasti sangat apa yang awak belajar..tapi mesti awak belajar jugak kan pasal benda2 macam tu...mcm mana nak tahu kalau kita ada masalah depression..ni bukan la yang serius sampai fikir nak bunuh diri ke apa tapi rasa sedih n mcm malas nak fikir pasal masa depan sebab takut nak terima kenyataan..mmg la kalau reflect2 balik, semua ni ada kaitan dengan hubungan kita dengan Allah..kalau kita yakin dengan janji2 Allah, yakin yang Allah tu ada, semua masalah pun boleh jadi mudah tapi manusia ni ada masa ok, ada masa tak ok jgk..

      maaf la, banyak pulak cakap...semoga awak beroleh 1001 ibrah dari jaulah awak...doakan saya sentiasa diberi kekuatan..

      doakan saya..

      assalamualaikum...=)

      Delete
  3. oh ye, dua tiga hari lepas, saya ada tengok movie jepun..
    cerita pasal doktor..tajuk dia Kamisama no Karute..kalau ada masa, google la..
    masa saya tulis ni, baru saya tahu yang it is based from a novel written by a doctor...saya tengok sebab hero cerita tu..mmg la dalam cerita tu dia macam biasa-biasa je tapi dekat luar dia sangat hensem ye.tapi sebeb dia doktor, sy terima je seadanya..dan wife dia adalah sangat sweeeeeeet..(keobsesian sy pada doktor di tahap yang agak membimbangkan)

    ok.bye

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha awak bukan ke nak dengan engineer? cepat2 lah kawen ^.^
      btw saya dah habis baca contengan jalanan. silahlah bangga sebab itulah novel pertama yang saya berjaya habiskan. like novel fiction yang betul2 fiction. and saya maybe akan cuba baca hlovate lagi lepas ni :D

      Delete
    2. jodoh tu rahsia Allah... dan apa yang saya boleh cakap, rasanya saya bukan diciptakan untuk dia..dah usaha tapi saya bukanlah yang terbaik untuk dia..jadi sekarang saya akan terima je sapa yang mak saya setuju..

      lepas ni kalau ada kesempatan, baca la versus...yang tu best jugak..ada cintan cintun skit tapi bagi saya best la cerita dia..semua-semua novel hlovate pun best..sebenarnya banyak je penulis novel lain yang hebat-hebat...kita dah terbiasa dengan masyarakat yang bila novel je, banyak cintan cintun, kawen paksa, kawen kontrak..tu la masalah novel2 yang membuatkan budak-budak banyak berangan dari membina keperibadian dan nilai dalam hidup..

      kalau saya cakap pasal buku ni, saya boleh cakap sehari suntuk..Alhamdulillah, awak dah start suka membaca..hati tu Allah yang pegang...saya cuma menjadi sebab untuk awak mula membaca tapi semuanya berbalik kuasa Dia juga..

      awak doa la saya supaya saya dipertemukan dengan orang yang boleh membimbing saya supaya saya dapat jadi yang lebih baik dari semalam..seseorang yang boleh terima saya seadanya sebab saya bukanlah siapa-siapa...

      =)

      Delete
    3. You seems like a good person. You'll get someone better for sure. Rasa sy pulak xlayak nak cakap ngan awak haha sbb ure too good. Tapi agak pelik lah awak nak serahkan keputusan dekat mak awak. Takkan xde org nak dekat awak or awak butakan org yg nak dekat awak? *lebih kurang post sy yg latest tp xlah mcm sy ckp mainkan agama*

      Hurm tertanya2 jugak sy.

      Delete
    4. tak adil rasanya kalau awak nak cakap saya baik berdasarkan apa yang saya tulis je..banyak benda lagi yang awak tak tahu pasal saya...saya pun ada benda yang tak betul jugak...kita ni manusia...

      salah satu sebab kenapa saya nak mak saya uruskan pasal hal-hal ni sebab saya dah malas nak fikir atau saya sebenarnya takut nak fikir..saya bukanlah kuat sangat nak patah hati banyak-banyak kali...dah la saya dengan en. engineer dulu end dengan cara baik jadi susah untuk saya strt the new relationship dengan yang lain..

      bab bab ada orang suka dekat saya ke tak tu, malas nak fikir..dah letih bila it comes to heart feeling..dah malas nak bermain dengan perasaan..takut orang lain terluka...takut diri sendiri terluka....

      semalam, kawan sy tiba-tiba cakap nak break our friendship up...but for period of time only...pernah dengar tak situasi ni...sy pun ambil masa jgk nak proses apa yang jadi...bdsarkan email2 yang dia hantar, saya rasa dia ada masalah dengan relationship dia muangkin dengan gf dia, family or friends...tapi kalau tu yang dia nak, saya tak boleh nak cakap apa dah...rasanya dia pun perlukan masa untuk diri dia sendiri....kesian kawan saya tu...


      bab bab jodoh ni mmg rumit kan..kita sama-sama doa je la kita diberi kekuatan sepanjang pencarian half of our deen ni...

      Delete
    5. haha apa-apa je lah. sy bukan nak mencari, cuma suka faham konsep. ok agak maniac di situ, tapi faham kan apa sy nak? nak mencari tu dah serik dah malas semua ada dah, dah tak percaya dah benda2 ni.

      Delete
    6. perasan tak, kalau kita cakap hal-hal ni mesti end up mcm ni...last-last masing-masing malas nak cakap panjang sebab tau, merapu la panjang mana pun mesti tak kemana...

      penat...

      tak pa, ramai je yang nak doktor...belum lagi jumpa orang yang macam saya yang gila dekat doktor ni...

      nanti balik mana la tau mak awak dah berkenan dengan anak jiran ke..

      ok.bye

      Delete
  4. subhanaallah...sy google pasal kazan tu, cantik...masjid dia pun cantik...tak pernah dgr pasal kazan sampai hari ni..first time dgr pasal volgo pun masa kwn saya mula-mula fly dkt sana...

    sebenarnya tempat2 mcm tu la penting untuk kita g..mcm dua tiga hari ni kami cuti panjang, saya tak balik rumah pun then decide nak g muzium negara..sy tak pernah sampai lagi sana,first time la g sana hari tu..sy tak nak la duk kl 5 tahun setengah tapi tempat-tempat yang mcm tu pun tak pernah pernah g..

    mcm yg kd tulis dalam blog dia hari tu....


    "Kadang-kadang aku naik bengang juga la bila orang cakap kat jemen ni mula-mula saja seronok, lepas tu bosan. Tambah-tambah bila dah gi tengok negara eropah yang lain. Sebabnya, sama saja. Asyik-asyik binaan yang sama, kedai-kedai yang sama, musik, makanan semua sama saja.

    Memang la sama, kalau korang asyik gi santai-santai di Stadtzentrum (city center), minum cokelat panas dan shopping di H&M segala bagai (tersengih kerang jugak tengok reaksi orang malaysia bila outlet H&M yang pertama di Malaysia dibukak =p). Cubalah pegi tempat jauh dari tempat membeli-belah baju-baju, cukup-cukup la baju tu.."

    ok..selamat bercuti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dah update dalam blog saya mengenai trip kazan. memang kazan was sangat cantik! subhanallah cantik pemandangan. walaupun meredah je -16 temperature, tapi tak kisahlah apa-apa pun, janji tadabbur alam itu tercapai matlamatnya :D

      hope you enjoy the pics. not inch perfect, tapi at least saya share sedikit pengalaman saya :)

      Delete
    2. subhanallah.. cantik sangat gambar-gambar tu...tapi kalo tengok depan mata, mesti lagi cantik...sungguhla, dengan memerhatikan alam semulajadi ni, kita dapat sedar betapa Allah Maha Berkuasa..

      lepas ni tak sabar nak tengok gambar-gambar Hagia Sophia pulak...

      p/s: saya tak pasti saya patut tanya awak ke tak yang agak-agak, awak boleh beza tak saya dengan anon yang lain...dan saya tak tahu saya patut ke tak bagitahu awak yang bukan saya yang komen dalam post fashion awak sebelum ni...susah jugak guna id anon ni...

      Delete
    3. :) iA instqnbul. Teringin nak jalan2 europe balik. Entah mana la member2 sy korek duit dpt travel dekat negara2 mahal ni sighhhh

      Anyway, terus terang sy igt semua anon adalah awak and sy xdpt bezakan though kdg2 boleh la nampak gaya penulisannya lain. Tp gaya penulisqn sy pun berubah ubah, so xdelah big thing sgt.

      Tp agak leave mysteru utk tau sapa lagi yg nak baca blog sy yg entah apa2 ni. Hurm. :/

      Delete
    4. banyak sangat dah tulis dekat atas tadi...

      semoga urusan-urusan awak dipermudahkan...saya selalu yakin dengan "kalau kita ikhlas, insya Allah, Allah akan permudahkan, Allah akan bagi pertolongan..insya Allah"

      pasal hal anon-anaon ni, dah tak tahu nak cakap apa lagi...tapi tu hak dia juga kan untuk menulis.....ada sebab kenapa dia pilih untuk jadi anon...awak terima je la seadanya...

      doakan saya untuk presentation selasa ni...

      wassalam...=)

      Delete
  5. off for one week holiday...


    =)



    take care

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum

    awak sihat?
    lama sangat dah rasanya tak menulis dekat sini..
    tak pasti sebab saya sibuk atau tak nak susahkan awak yang semestinya sibuk..

    insya Allah, jumaat ni akan balik ke kampung utk cuti pertengahan semester.bukak je bulan April, terus start praktikum.insya Allah, praktikum kali ni sebulan..sangat nervous ye memandangkan sebelum- sebelum ni tak pernah mengajar..maksud saya, mengajar yang betul-betul mengajar..doakan semuanya berjalan seperti yang dirancang...

    2-3 minggu ni sibuk dengan segala macam presentation, microteaching n ni baru je habis blakon utk subj plays and drama fo young learners...penat..tapi alhamdulillah, semuanya berjalan dengan baik..tak sabar nak tunggu bulan april..

    oh ye, hari tu phone saya jatuh dalam tasik the mines..excited sangat naik cruise sampai tak sedar phone dekat tangan dah terjatuh..walaupun phone tu murah n biasa-biasa je tapi bermakna bagi saya.. tapi satau yang saya sedar,

    apa yang kita miliki tu sebenarnya bukan milik kita...

    till then,
    all the best...

    wassalam..=)

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum

    selamat hari lahir hafidz.

    semoga amalan semakin meningkat seiring usia.

    saya doakan awak sentiasa diberkati

    semoga awak istiqamah menjadi hamba Allah yang bertaqwa, anak yang soleh, rakan yang sentiasa membimbing, pelajar yang cemerlang, pengikut yang setia, pemimpin yang adil, dan yang penting dr yang cool.

    semoga redha Allah sentiasa bersama awak.






    =)

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum..

    awak sihat?

    dah janji nak tulis dekat sini lepas habis praktikum dan lepas g serang pesta buku kan..

    alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah..

    semuanya berjalan seperti yang dirancangkan..
    saya dapat habiskan praktikum fasa satu dengan baik dan saya dapat apa yang saya cari dekat pesta buku..


    praktikum
    banyak benda baru saya belajar dan saya. dari cikgu-cikgu, pensyarah dan murid-murid tu sendiri..
    masa minggu-minggu awal tu rasa tertekan juga, bukan saya sorang, boleh kata kawan-kawan lain pun macam tu..sebabnya tak percaya yang zaman sekolah kita dah tak sama dengan zaman sekolah sekarang..g sekolah sebagai cikgu dan g sekolah sebagai anak murid adalah dua benda yang sangat berbeza...
    dan saya seorang cikgu yang garang ye...

    pesta buku
    lepas je sekolah, kawan saya drop dekat stesyen lrt dan saya terus ke pwtc..dan lepas je ambil anthem, buku hlovate yang baru, saya pun nak beyar la..que panjang yang amat sampai keluar dewan dan hasilnya saya beratur sejam ye utk bayar semata-mata..dan semalam check dekat fb jemari seni, buku tu dah sold out..tak sampai dua hari..

    saya tak baca lagi sebab nak cari masa yang sesuai dulu..tak nak rushing2..rumah dah jadi lintang pukang sejak praktikum sebulan ni..so td buat housekeeping tp x siap-siap lagi..

    ok la, tu je..khamis ni insya Allah balik ke kampung untuk mengundi...huuu dah tua, dah boleh mengundi..lepas tu akan g kursus kawen yang maktab anjurkan..then dah study week..
    doakan semuanya baik baik je...

    oh ye, tahniah atas kemenangan hari tu...waa, tak sangka saya kawan dengan olahragawan.. tahniah, tahniah....


    selamat berjuang di sana..

    assalamualaikum

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum, tak tereply. sy tgh sibuk dengan proses perpindahan ke hostel. alhamdulillah dah pindah ke hostel aman damai. housemates semua ok iA dengan keputusan sy.

      mesti awak pun sibuk dengan hari pengundian ni kan? haha sy just dr jauh, hope for the best in Malaysia iA. btw nnti ceritalah sal buku baru awak baca tu. kwn sy cakap cam best je. good things kan kan? tp nntilah sy akan ada buku tu one day hehe.

      btw thanks utk wish tuh. haha setakat olahragawan nasib tak ke mana pun :P

      btw all the best for ur praktikum :D

      sy bulan depan dah nak exam. skrg sibuk nak salin lecture (sbb ckgu nak check, terpakse lah salin lecture2 yg tak suka nak salin. haha picky nak salin lecture yg dia suka je)

      Delete
    2. assalamualaikum

      dah lebih 24 jam jejak bumi kL
      dah lebih 24jam jugak baca komen dekat atas tapi tak tahu kenapa lambat je nak balas..dah lama sangat tak komen-komen dekat sini..mood dah lari..

      semoga perpindahan awak ke hostel menjayakan(tak tahu perkataan yang lebih sesuai) apa yang awak rancangkan..semoga yang terbaik untuk awak..insya Allah

      pasal buku..hlovate is awesome...always..
      anthem is superb..tapi contengan jalanan tetap no satu bagi saya..
      tiap orang ada pendapat masing-masing kan..hakikatnya, saya suka je semua novel hlovate....

      pru13 dah selesai..saya tak nak ulas panjang..saya bukan tahu banyak benda pasal politik..saya dah jalankan tanggungjawab sebagai warganegara untuk memilih calon terbaik..menang, kalah semua tu luar bidang kuasa saya..cuma saya rasa, saya semakin sedar banyak perkara lepas je tanda pangkah pada kertas undi tu..dalam hidup ni, banyak benda nak kena fikir..bukan bangun, g kelas, ngadap lap top, baca buku, siapkan homework semata-mata....and again, our responsibility as a muslim...etc, etc,etc

      all the best utk exam awak nanti..saya pun akan start exam isnin depan..insya Allah...sem ni ada 3 paper je..harap semuanya berjalan lancar hingga ke akhirnya..lagi 3 sem sebelum graduate..

      banyak benda yang jadi sebelum saya balik kg hari tu..emosi saya tunggang terbalik dan sekarang rasa tak normal lagi..saya rasa saya fikir banyak pasal orang lain sampai tak terfikir pasal diri sendiri..


      ok dah melalut banyak sangat..

      all the best...

      wassalam..=)

      Delete
    3. Salam awak.

      All the best for your exam. Ulat buku mcm awak ni konfem ceoat je habisbbaca kan? :D

      Btw sy still tgh struggle dgn ckgu surgery sy. Hri2 kena marah *sighhh* sbb tu nknkna berpuluh kli ganda study huhu

      Anyway again thqnks for the quotes. Tggalkanlah blog ni and fokus dulu kt exam awak ye? And klu stress2 I can kend my ears/eye =)

      Salam.

      Delete
    4. assalamualaikum..

      saya sangat la bukan ulat buku ye..saya la orang yang paling malas nak ulang kaji..bukan semua orang rajin macam awak..

      next paper minggu depan jadi selagi saya free, saya boleh je tulis dekat sini sebelum cuti tiga minggu nnti, saya tak online langsung..

      oh ye, maaf kalau ganggu awak..awak tak perlu balas pun kalau sibuk...cukuplah saya tahu yang awak baca apa yang saya tulis...


      all the best...stay strong...=)

      Delete
  9. assalamualaikum hafidz

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum..

    saya akan balik kg esok...

    bye..

    all the best untuk exam...


    assalamaulaikum..

    ReplyDelete

Be positive. For whatever you may read and wrote from this blog ^_^