Thursday, February 6, 2014

The Infinite Tsukuyomi

Assalamualaykum,

Bagi seorang yang bukan idealistic, rasanya post ini haruslah diignorekan. Let's talk like an idealistic, and a realistic. Now.

Its 5:07 a.m now, dan masih belum boleh pejam mata. Meniti sisa-sisa cuti yang bakal berakhir dalam 2-3 hari ini. Jadi, tak mahulah nak buang masa macam itu sahaja, instead, aku buat keputusan nak menyambung kembali episodes anime Naruto Shipuden yang telah berbulan aku tinggal (habis cuti summer, habis terus marathon Naruto aku).

Sebagai seorang yang agak kuat berangan atau mempunyai graphic card yang tinggi bila datang bab-bab imaginasi, dan ditambah pula dengan pemikiran philosophic, cerita Naruto ini agak menarik, well, untuk masa sekarang (episode tengah perang-perang). Episode sekarang banyak berkisar tentang menjadi seorang yang realistic atau idealistic. Realistic dalam erti kata lain melihat dunia ini pada mata realiti, yang dunia ini tidaklah terlalu indah seperti mana yang dilihat di dalam media massa atau yang dibayang di dalam kepala. Idealistic adalah bila dia sudah mengenal realiti itu bagaimana, namun mengambil inisiatif untuk create satu idea membina satu dunia yang absolutely aman.

mampu?

Pada mata aku, realiti itu paling utama.

Aku terfikir, yang, memanglah dunia ini menyakitkan. Aku sendiri sakit. Aku nak dunia aku yang perfect. Apa aku mahu, aku dapat pasti. Semua orang mahu sebegitu juga. Tapi, apakah menjadi sesuatu yang absolute bererti anda dapat erti sebuah kehidupan tersebut?
Simply: adakah menjadi perfect akan membuatkan hidup anda bahagia?

Soalan.

4 comments:

  1. rupa di luar tu hanya si kulit yang memberi makna. Nilai diri, dalam tu yang mau kira.

    kesempurnaan orang lain menyempurnakan kekurangan diri kita. sebab takkan ada manusia yang sempurna dan tau segala benda. sebab tu manusia saling perlukan manusia untuk terus tegak berdiri kalau nak terus hidup di dunia. macam dalam susunan batu-bata.


    ~hlovate

    ReplyDelete
  2. dulu untuk hidup, sy memang mengejar kesempurnaan, tp bila dah tua, pengalaman mengajar, tak semua benda memerlukan kesempurnaan...kalau semua benda sempurna, apa function org disekeliling kita ? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. true enough :)

      but then, people still do search for perfection.

      Delete
  3. “Hampir seminggu di tanah ini, jumpa apa yg kau cari, K2?”
    “Dah tak pasti apa yg aku nak cari sebenarnya”, rendah K2 menuturkan.
    Indra masih merenungnya dgn kening terangkat sebelah.
    “Ada beza antara jumpa benda yg kita nak cari, dan cari benda yg kita nak jumpa. Manusia lebih suka lihat apa yg dia mahu. Jika bukan kehendak, dibutakan aja mata daripada melihat walau yg benar itu depan mata, gitu?”
    K2 tak mengangguk tak menggeleng. “Tapi tak semua soalan ada jawapan yg boleh diterima hati dan akal”.
    “Telah kau jumpa jawapannya, atau telah kau butakan aja mata pada jawapan yg telah ada?” Indra meningkah.

    ReplyDelete

Be positive. For whatever you may read and wrote from this blog ^_^