Friday, May 24, 2013

Assalamualaykum,

Masa berlalu agak laju. Tup tup saja orang semua dah booking tiket flight, malah ada yang sudah mula riuh ala final countdown untuk pulang ke Malaysia. Macam-macam ragam ada. Seronoklah mereka. Nak balik lah kata kan. Kita yang di sini pun mula juga excited tapi tunduk baliklah kepala sambil cakap "Untunglaaa......" (sapa suruh tak balik kan?). Lagi panjang 'la' lagi untunglah orang tu heh. And exam (masih tak prepare satu habuk, lagha sungguh tak bertempat gara-gara dendam cycle A.A.A).

Walaupun baru semalam ditemptingkan dengan segala ujian tomahan depan-depan oleh classmates sendiri, macam: "Eh, nanti aku balik, aku tangkap gambar bazaar Ramadhan kat hang". Respon biasa: "T.T". Seronok sebenarnya disakat sebegini rupa. Alah, sedangkan penyakit pun ada immunisasi, takkan aku tak boleh cipta satu immune untuk psikologi aku sendiri, kan?

Hari An-Nakba

Terus terang cakap, aku dengar perihal topik ni dari tahun lepas. Konklusi awal aku adalah mudah: "Ni semua sal palestine lah ni, kalau tak takkan budak-budak alimi ni semua nak share-share dekat facebook bagai". Senang je kan konklusi aku tak payah nak gelabah pasal intipati yang 'sebenarnya' cuba disampaikan mereka. Barangkali methodologi yang digunakan sebenarnya tidak hebat, well, not till today. Today actually I watched a video shared by idk-who but then, as I said, it gives me something. Well, I do support any organisation that are pro-Palestinian, but seriously, this time around, through video, that one really hits me. Sebab, tak semua orang ada 'masa' macam aku, nak baca segala post penceritaan berkenaan An-Nakba sekali gus. Sebab perihal an-Nakba ni memanglah panjang, rasanya tak perlu kot cerita panjang-panjang kalau mahu sekadar introduksi kepada orang yang masih 'jahil' An-Nakba (especially orang macam aku). So video is a good choice really. Short and nice.

Anyway, for those who lazy as I am, the only thing that I can spread, simply about this An-Nakba thing, is:

"Hari An-Nakba (15th May), adalah satu hari sebagai peringatan kepada seluruh umat manusia, tentang kisah penghalauan penduduk asal dan by right Tanah Palestine yakni seramai 700, 000 orang, telah dibuang dari tanah lahir mereka sendiri, oleh rejim Zionis Yahudi yang juga pada masa yang sama, mengisytiharkan Tanah Palestine itu tanah mereka"

Ayah aku cakap, kalau nak bagi pengetahuan kat orang, kita tidak perlu nak suruh mereka tahu semua, tapi sekadar 1% yang penting dan informasi yang pasti lekat dalam memori mereka, sudah lebih dari memadai.

Peace. For peace.




No comments:

Post a Comment

Be positive. For whatever you may read and wrote from this blog ^_^