Saturday, July 14, 2012

Sempadan

Assalamualaikum,

Wah, semalam terasa macam dah kembali zaman nostalgia kanak-kanak. Melawat Taiping, Perak. Itulah tempat yang paling dekat dan yang paling jauh kami pernah pergi sewaktu aku menuntut di TABIKA Permatang Saga, Pulau Pinang pada tahun 1996-1997. Hebat! Sewaktu dahulu, terasa macam tiada apa-apa di zoo dan juga muzium. Kali ni semuanya terasa lebih kecil, jalan sikit-sikit, aik dah habis? Cuma kali ini segalanya kelihatan lebih informatif. Ye lah, tadika dulu pun mana tahu baca lagi. Kenal alphabet je lebih.

Segala binatang dekat sana aku tangkap gambar. Eksaited lah katakan. Sudahlah abah membeli lens 70-300 Tamron, bertambahlah kelazatan menembak binatang-binatang di situ. Cantik-cantik semua. Bukan gambar aku la, tapi binatang-binatang tu. :)

Hemisphere

"Jaga ikhtilat kita, jaga ikhtilat kita, kalau tak tahan sangat kahwin!"

Sewaktu di sekolah rendah, segala pembelajaran matematik dan sains masih lagi dalam bahasa Melayu (walaupun sekarang sudah bertukar kembali). Kita mempelari Sfera, kalau dibahagikan kepada dua belah secara symmetry, dapatlah hemisphere. Itulah yang mereka mahukan! Satu hemisfera untuk lelaki, dan satu hemisfera untuk perempuan!

Bergaul ada batasnya. Sebab itulah dicakap 'batas' bermaksud boleh, tapi ada limitnya. Bukan sama sekali diharamkan. Kenapa nak susahkan agama sendiri?

Imigresen

Tempat yang paling leceh di dalam airport. Terutamanya di Rusia. Leceh seribu kali leceh.

Russia, tidak ada kemudahan macam Malaysia. Semuanya manual, guna mata kepala sendiri. Malaysia lebih maju di hadapan dari segi penggunaan teknologi sendiri. Haha barangkali mentaliti orang sana yang jenis 'guna apa yang ada'. Sebab tuh ahli politik sana lebih 'gemuk' dari yang dekat Malaysia. Kot?

Imigresen bertujuan untuk mengawal keluar-masuk manusia di dalam negara atau kawasan masing-masing. Itu norma dan tanggungjawab mereka. Walaupun menyusahkan yang amat sampai satu tahap kita merungut dan menyampah, tapi ini untuk kepentingan bersama. Baik untuk rakyat sendiri, baik untuk pendatang asing sendiri. Oh ya, foreign students semua dinamakan 'pendatang asing' atau inostranets yang amatlah menyebabkan orang sakit hati. Suka hati label aku macam tu, ingat ni PATI (Pendatang Asing Tanpa Izin) ke apa?! Well, at least ada la dua tiga orang rasa sama macam aku.

Kalau orang tak dikenali di imegresen, muka pegawai-pegawai di situ adalah amat macam tahi. Tidak manis langsung. Itu amatlah pathetic. Stress dengan kerja mungkin?

Itulah, rasa insecurity kalau hati kita diceroboh. Diceroboh pula dengan orang yang tidak kita mahu, paling kita tidak mahu, kerana kita lebih selesa di zone yang sama. Pihak 'imegresen' kita tidak menerima certain 'rakyat' untuk masuk 'negara' kita. Mungkin ada rakyat yang sedang mencari rezeki, tapi ditolak atas carilah rezeki di negara sendiri atau di negara lain. Yang pastinya biarlah negara aku dimasuki negara yang aku iktiraf. Biar kita jadi rakan kongsi sahaja, kita trade in trade out barang-barang komoditi kita, tak perlu rakyat kau nak masuk negara aku, boleh kan?

Respek sama respek.

Salam

p/s: "Ada yang lagi baik untuk kau, aku tidak layak". Ayat yang paling aku benci sampai seumur hidup aku. Trauma. Peristiwa hitam. Ayat inilah menyebabkan aku tutup berjuta-juta blog aku. Ayat keramat aura badi tertinggi. Peh. Tak mengapa, dunia ini tidak putus dari usaha nak mencari sesuatu untuk melengkapkan jiwa. Sebelum mencari kelengkapan itu, carilah dulu tujuan hidup dahulu (bak kata dalam buku ehem itu). Aku masih mencari.

Dah kena banyak kali dah. Aku rasa dah berjuta antibodi aku terhadap benda ni. Ingat, banyak sangat antibodi boleh kena autoimmune, barangkali itu tinggi kan?

No comments:

Post a Comment

Be positive. For whatever you may read and wrote from this blog ^_^