Sunday, July 15, 2012

Be happy

Assalamualaikum,

Just finished watching Ice Age 4: The continental drift. The movie was....GREAT! Super AWESOMENESS! And I wouldn't say this if the movie wasn't that hilarious to watch. Haha. Must watched!

Anyway, the whole day was great too. I went out with my younger sister and my cousin, Ceplos. Well it's not his name, but its a bit better than calling him Pampo Ciwok (my other cousins call him that, so yeah -.-"). Plus we ate pizza like a bausss, well really I ate pizza like a bauss. But hell pizza here is far more expensive and smaller I must say than in Russia. Well, its nothing weird though because here is Malaysia, of course Roti Canai is much cheaper than Pizza kan?

Had a talk too in Sekolah Kebangsaan Pinang Tunggal. My former primary school. It was urm okay, the bad side of it was, sadly me. Haha, I really don't know how to talk to kids. Seriously, I don't knoww. But, the whole idea and messages, at least sent to them, just to let them know that, budak kampung aren't that stupid, lame and all. Sorry I didn't snap any picture today. Somehow I feel satisfied. I really wanna say something to them. An initial thing that I MUST DO as a preparation for me to contribute to my society. The man who decide to change on 12th hour, died on 11th. Thanks to you. It really means a lot to me. Someone who always delays some important things in his life. Well, I just need to do this. :)

BAHAGIA

Mungkin ramai yang menyangka bahagia itu adalah dengan mencari Tuhan semata-mata. Betul. Cuma bercakap mencari Tuham adalah terlampau general dan subjektif. Nak ditafsir, sudah tentulah amat besar pengertiannya. Amatlah besar. Aku masih lagi mencari bahagia. Siapa tidak dengki, kalau kita melihat orang bahagia, sungguhpun mereka lagi serba kekurangan. Aku tidak serba kekurangan. Baik harta, baik kawan. Cuma aku rasa kosong. Geli pulak cakap perkataan 'kosong' bila teringatkan Najwa Latif. Euw.

Hambar hidup aku sebenarnya.

Aku mengejar markah di dalam peperiksaan. Mungkin not that directly. Aku belajar bersungguhsungguh, study lewat malam, dengan berusaha sepanjang semester untuk mendapatkan ilmu dengan lengkap yet (seolah-olah mengejar markah). Hakikatnya pulangannya bukan lah lumayan. Lumayan dengan kebahagian. Apakah kebahagian itu perlu untuk aku sebenarnya? Tidak semua orang hidup mereka bahagia, patut bahagia, atau selamanya tidak bahagia dek kemelut yang pelbagai. Mungkin aku orang tu, mungkin tak juga.

Stupid!

Tadi ketika menonton Ice Age 4, tersentak aku dengan ayat dua orang makhluk kelakar yang menjadi karakter di dalam cerita tersebut. Walaupun kelakar yang amat, tapi apa yang dittuturkannya ada benarnya. Ketika mereka jatuh kuat dari pokok yang sengaja di panjat mereka untuk bermain-main, si Mole terkejut. Diorang ni macam tak pernah kesah pasal life ke?

*ayat lebih kurang*
"Hey can I ask a question?"
"Why you guys seem very happy? You know its like the end of the world right now..."
*bumi bergoyang*

"Because. We. Are. Stupid."

Jawapan senang ringkas dan padat. Dunia ni kalau di ambil kisah dengan kepandaian, semua benda dijadikan masalah, memanglah akan susah. Menjadi bodoh tidak. Menjadi bodoh dan ignorance sebenarnya tidak. Seoalah kita tiada tanggungjawab, dan cuma tinggal mahu mencari yang Satu.

Lepas ni aku nak jadi BODOH. Cukuplah dengan markah. Cukuplah dengan sakitnya jiwa aku menahan perangai cikgu yang undpredicatble emosi mereka. Cukuplah menjaga hati cikgu jikalau hati sendiri tidak dijaga. Cuma aku tidak akan biadap, itu bezanya. Aku cuma akan jadi seorang yang bodoh....dan tak kesah.

So, semester seterusnya adalah satu episod baru dalam hidup aku. Episod baru dengan plot yang sangat drastik! Selalunya students kena perform untuk first class bila berjumpa dengan cikgu. Next sem, tidak. Tidak sudah bagi aku. Cukuplah dituduh pengampu markah untuk setiap kelas. Cukuplah dituduh 'anak kesayangan' untuk setiap kelas. Kali ni, biar aku menjadi Joe, Giftson dan Venkat di dalam kelas aku. Menjadi bodoh dan ignorance. Ignorance dengan cikgu. Cikgu tanya, aku menjawab. Aku jawab "Ini adalah bla bla bla *sedikit sahaja* kemudian cakap tidak tahu". Biar sederhana. Jangan jadi terlebih rajin.

Semester depan adalah semester antagonistik.

Tidak bererti aku melupakan tanggungjawab aku untuk belajar. Itu bezanya. Aku cuma 'buat-buat' tidak tahu. Aku nak jadi bodoh di depan cikgu, bukan di depan aku sendiri. Itu bezanya.

Itu saja kot.

Assalamualaikum. 

2 comments:

  1. level philosophy terlalu tinggi. mungkin lepas 3rd sem baru aku boleh faham entry. kbye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha apakahh lepass 3rd semmm....ngeng...!

      Delete

Be positive. For whatever you may read and wrote from this blog ^_^