Friday, February 21, 2014

Life in Russia

Assalamualaykum,

This is so gonna be random, and I have to say that, I'm not going to point out that this is ONLY in Russia. Some might be yes, some might be not. Just something I want to write out before I am overwhelming putting this idea 'one day I will write about this, and that'. Well that one day, actually never gonna happen.

  1. Orang Rusia suka makan kentang. Bila ada 'sale' kentang, maka ramai lah makcik-makcik ni akan keluar menyempitkan trolley bus di waktu pagi hari untuk pergi ke Optovi Rinak (Market Borong (?))
  2. Masyrut 7k (Van yang bernombor 7k) sangat susah didapati di lorong-lorong Hiroshima di waktu pagi. Sangat SUSAH! Akibatnya, kalau nasib malang, datangla ke kelas sangat lambat T.T and kena latu dengan cikgu. Adoyai. Tapi kalau dapat, kaulah yang paling awal sekali sampai. 
  3. Saya suka ke kelas awal-awal pagi. Tak. Silap. Saya suka sampai ke kelas awal. Siapa suka ke kelas pukul 7 pagi gerak, travel 1 jam 30 minit nak sampai destinasi. Haih.
  4. Pre musim bunga. Harapan palsu yang seringkali diberi oleh student-student senior melalui status facebook, tweet dsb apabila melihat snow yang mula cair (dan kekadang tetiba yang cair tu jadi keras, ada natural ice-skating field), WHICH EVENTUALLY, in few weeks, turun balik snow. I don't mind snow now. Cantik. And menyebabkan kaki anda tough. Dan anda boleh berangan menjadi seorang pendaki gunung Everest.
  5. Saya terlalu awkward untuk menegur juniors. Pointlessly. Seriously.
  6. Untuk perempuan, the awkwardness applies to all. ALL!
  7. Ini dah terlampau random. Back to the point. About Russia!
  8. Menaiki train Russia bersama kawan-kawan adalah among the best thing I had in my entire life. 
  9. When cikgu agak kurang mengajar, student akan mengambil kesempatan dengan tidak belajar. Atau, lebih tepatnya, walaupun cikgu tidak mengajar tapi cikgu amat menitikberatkan sesi soal-jawab di dalam kelas, memang student akan belajar. Seriously, akan belajar!
  10. Antara kemahiran yang dipelajari di sini adalah kemahiran mengendalikan psikologi cikgu yang berbeza-beza. Especially yang tegas atau hormonal. Ada kisah, cikgu Gynaecology aku yang sangat randomly unexpectedly akan scold orang for 1 minor mistake and put '2' in the daily record book (which as punishment, he needs to write 8-pages of notes regarding that topic). And the way we handle her, was by silent treatment, or pretend-to-be-deaf method. Works every single time. Lol. Its better than being disrespectful to her right?
  11. Situasi di dalam masyrut banyak ragamnya. Dan kebanyakan ragam itu significantly change about how you look about your life. 
  12. Ibu-ibu di sini kelihatan sangat menyayangi anak-anak mereka dari A sampai Z. Dibandingkan dengan Malaysia, mungkin belum kurang sedar, yang menyayangi anak mereka bukanlah setakat A sampai V. Maksud aku? Ibu di sini mementingkan segala aspek pendidikan, tumbesaran anak mereka. Pergaulan itu biasalah, sudah lumrah sosiologi mereka. They look at everything in detail. Ok, tak sampai point. Anyway, let me just the one who understands this. (bad at making proper clear sentence: typical of me)
  13. Lecture room yang sempit menyebabkan ramai orang tidak akan hadir ke lecture tersebut. Kalau besar ramai akan hadir, tapi seperti 'tidak hadir'. Aku adalah golongan yang 'tidak hadir' tersebut. Hebatlah para perempuan batchmates aku, semua lecture disalin. Ada yang siap texting dengan boifren lagi sambil salin. Jadi kesimpulannya, ramai perempuan batch aku cacat, sebab ada tangan 3-4, dan otak ada dua (4 hemisfera). 
  14. Akan sampai satu tahap, bila, English yang digunakan oleh pensyarah-pensyarah tidak dapat difahami oleh para pelajar, dan para pelajar lebih prefer untuk mendengar lecture dalam bahasa Rusia. Bukan sepenuhnya, tapi, partly.
  15. Sleep cycle yang berubah mengikut musim tahunan, dan musim peperiksaan. Sangat!
  16. Generally, apabila rakyat India (Indian India mari) mula memasuki tempat tinggal Malaysian student, kebanyakan Malaysian student membantah. Dekanat mungkin 'faham' budaya ktorang sama, actually it is wwwwwwwwwwwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy to different that I can't even tolerate the difference. Be friends, yes. Be my floor mate, what more roomates, NO! Keyword: hygiene.
  17. When suddenly 4-7 hours traveling by bus in Malaysia actually felt like "Wow, is that too short?". Yes, we travel by bus about 16 hours, to reach Moscow. By train 23 hours. Ouh, what a great life I am having. Classic perantauan zaman Hang Nadim (whatever he was)
  18.  
    Afterall, life in Russia has its ups and downs. Its too early to say this, but I am sure gonna miss this place a whole lot.
     *Feeling-feeling 6th year*
     
    Enjoy your weekend peeps!

2 comments:

  1. perempuan selalunya 'menang' kalau bab 'menyalin'...hahahahaha
    yang ni, diakui :D

    ReplyDelete
  2. haha menarikk! lagi yang terlintas dalam kepala aku *saja nak tambah* ehehe;
    - perempuan lebih selamat daripada lelaki sebab lelaki russian ni gentlemen sket tp kasar.
    - driver kenderaan sgt bertolak ansur dgn pejalan kaki..
    - janji russia lagi teruk dripda janji melayu..expect the worst~ keh2
    - orang russia cenderung peruntukkan duit utk pakaian..
    - anjing jalanan lagi jinak (sangat) dripada anjing bela
    >.<

    ReplyDelete

Be positive. For whatever you may read and wrote from this blog ^_^