Sunday, June 30, 2013

Of these holidays

Assalamualaykum,

Alhamdulillah maka sudah habislah peperiksaan. Selalunya orang mula bercakap "Oh, cepatnya masa berlalu!", well that apparently doesn't apply to me. I do feel the time is ticking off pretty much at a slow pace. Mungkin sebab aku tak balik Malaysia, mungkin sebab aku rasa sunyi tak ada banyak kawan nak buat gila. Tapi, apa-apa pun, this is my choice, and I believe whatever that Allah granted for me to do or to choose, iA, He knows pretty well. Asalkan niat bagus, pasti ada kebaikan akan datang, tak?

Akan ada perubahan penampilan sedikit mulai cuti ini. Entah apa nak berubah, aku sendiri tak tahu. Tapi akan berubahlah, sebab mulai semester hadapan, segalanya akan berubah juga. Kurang bermain, banyakkan study. Eh sounds crazy right? Tapi itu dah jadi niat aku.

Sepanjang berada di sini juga, Alhamdulillah kesunyian itu juga sepertinya terubat bila masa banyak kawan-kawan minta tolong untuk jagakan kucing-kucing mereka. Apa salahnya kan? Buat aje lah. Asalkan kucing itu comel-comel, dan aku boleh bercakap dengan kucing-kucing tuh. Setakat ni, MiuMiu (kucing seorang pelajar Cina di hostel) dah boleh berbaik-baik dengan aku, kurang-kurang aku boleh luahkan perasaan dekat dia haha *ok sentimental banyak*. MiuMiu agak pandai berlakon jadi watak sedih dan comel. Sebab bila aku nak keluar dari pintu aje, dia stood in front of the door, and give that shiny round black eyes look that certainly cair jiwa raga punya.

Hah, cerita bab kucing ni macam cerita bab kawen (eh?). Endless.

Lagi satu, hari ni dah bermula sesi praktikal untuk hari pertama. Entah apa yang perlu, entah apa yang tidak perlu pun aku tak tahu lagi. Tapi untuk dua minggu pertama ini pastinya aku akan penat, sebab praktikal yang pertama ini adalah praktikal Surgery. Menurut senior, akan banyak assisting yang diperlukan untuk membuat pembedahan. And for the time being, aku sahajalah pelajar malaysia yang akan melakukan praktikal tu bersama-sama belasan pelajar India yang lain (termasuk tiga orang classmates aku). Entah apa yang nak diharapkan dari praktikal ni? Aku cuma mahukan satu benda, praktikal yang membawa erti praktikal. Sesuatu yang pasti aku tahu, dan asimilasi, makanya, kalau aku perlukan untuk study atau revise certain diseases, atau aku perlukan untuk mendiagnose certain diseases, aku akan lakukan. Persetankan apa yang orang mahu katakan macam "Weh, exam dah habis, study ape lagi?"

Biasalah. Budaya study lepas exam memang tidak norma pun.

Apa-apa pun aim cuti kali ini:
- Photography
- Buku booklet normal value.
- Jaga kucing dengan sebaiknya
- Buat master planning untuk next year
- Plan traveling sekali dengan travel agency
- Jadi kurus (eh?)

Insya-Allah.

Assalamualaikum.


No comments:

Post a Comment

Be positive. For whatever you may read and wrote from this blog ^_^